یک میلیون ریال جایزه جذب هرکودک بازمانده از تحصیل



به گزارش ایرنا عبدالمحمد جرجانی سه شنبه در نشست پشتیبانی نهضت سوادآموزی و کودکان بازمانده از تحصیل در سالن جلسات فرمانداری دزفول ادامه داد: ضمن اینکه این کودکان از کمک های خیرین برای تهیه نوشت افزار و پوشاک نیز بهره مند می شوند زیرا اگر این افراد در جامعه بی سواد رهاشوند مشکلات اجتماعی زیادی در آینده ایجاد خواهند کرد.
مدیر آموزش و پرورش دزفول نیز با بیان اینکه سوادآموزی موقعیتی برای ایجاد اشتغال در جامعه است گفت:کلیه اعتباراتی که برای سوادآموزی هزینه می شود از محل اعتبارات بین المللی تامین می شود و هیچ مشکلی در این خصوص وجود ندارد.
وی افزود:دزفول به علت پراکندگی و وسعتی که دارد بی سوادان زیادی را در خود جای داده که برای رفع بیسوادی نیاز به همکاری همه ادارات و دستگاه های اجرایی احساس می شود.
وی افزود:متاسفانه مقاومت های زیادی برای سوادآموزی از سوی افراد بی سواد صورت می گیرد و آقایان استقبال کمتری از سوادآموزی می کنند در حالی که بانوان بیشتر استقبال می کنند.
رئیس بهزیستی دزفول نیز دراین نشست گفت:وزارت کشور 123 کودک دزفولی را بازمانده از تحصیل را به شهرستان معرفی کرد که وضعیت این کودکان توسط بهزیستی بررسی شد.
فریدون عبدی افزود: طرح کودکان بازمانده از تحصیل از خردادماه به بهزیستی واگذار شد که در بررسی هایی که توسط بهزیستی دزفول از این کودکان صورت گرفت مشخص شد 40 کودک به علت چند معلولی و یا فلج مغزی توانایی بازگشت به تحصیل را ندارند .
وی افزود:از این تعداد کودک بازمانده از تحصیل ،چهار مورد فوت شدند که فوت آنها ثبت نشده ،چهار مورد ازدواج کرده اند ولی با خانواده 66 نفر دیگر دیدار وگفت و گوهایی انجام شد.
مجری طرح کودکان بازمانده از تحصیل بهزیستی دزفول نیز گفت:از لیست 123 نفری که توسط وزارت کشور ارائه شد هشت مورد تکراری بود ولی موفق شدیم با 66 مورد تماس برقرار کنیم که این کودکان که همگی زیر 13 سال سن داشتند یا اصلا درس نخوانده بودند ویا ترک تحصیل کرده بودند .
فریده تدین علت بازماندگی این کودکان از تحصیل را فقر خانواده ها ،معلولیت خانواده ویا عدم علاقه به تحصیل دانست و گفت:کوچ نشینی ،نداشتن وسیله رفت وآمد به مدرسه برای معلولان ودوزبانه بودن از دیگر علت های بازماندن این کودکان می باشد.
تدین افزود:با این وجود موفق شدیم 3 نفر از معلولان را در مدارس ثبت نام کنیم که آموزش و پرورش باید توجه بیشتری به این دانش آموزان داشته باشد و در صورت برگزاری کلاسهای تقویتی از این افراد هزینه دریافت نکند و برای تامین لوازم التحریر و پوشاک آنها نیز اقدام کند زیرا بسیاری از این خانوده ها بعلت فقر مالی مانع تحصیل کودکان شدند.
***پنج منطقه در دزفول مناطق پرتراکم بی سوادی هستند
رئیس نهضت سوادآموزی دزفول نیز شغل های کاذب ،بی اهمیتی سواد در بین خانواده های بی سواد،کودکان کار را از عوامل بی رغبتی افراد برای سوادآموزی عنوان کرد و گفت:متاسفانه پنج منطقه در دزفول از بیشترین آمار بی سوادی برخوردار هستند که این مناطق شامل روستای سنجر، کوی مدرس و ولی آباد،روستای اسلام آباد، شهرک زراعی،روستای انجیرک و کوی پیام نور هستند.
علیرضا شیرین صحرایی بیان داشت:این مناطق به دلیل مهاجرت های فراوانی که در آنها صورت می گیرد از بیشترین آمار بی سوادی برخوردارند ضمن اینکه بیشترین توزیع بی سوادی در بخش مرکزی دزفول وکمترین آمار مربوط به بخش چغامیش دزفول است.
وی گفت:علاوه بر این مناطق شهری ،بافت قدیم و مناطق حاشیه شهر دزفول نیز آمار بی سوادی بالایی دارند.
رئیس نهضت سوادآموزی دزفول ادامه داد: اکنون همه امکانات برای سوادآموزی فراهم است وکلیه آموزش ها به صورت رایگان انجام می شود حتی به افرادی که نسبت به سوادآموزی اقدام می کنند برای تشویق به تحصیل مبالغی پرداخت می شود ولی هنوز هم در بسیاری از موارد مخاطب بی سواد تمایلی به سوادآموزی نشان نمی دهد.
7278/6002
خبرنگار:رقیه کردی**انتشار:کبری آقازری



انتهای پیام /*










شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

پاسخ دهید