واحدهای مسکن مهر در کشور نیازمند 25 هزار کلاس درس است



به گزارش ایرنا، محمد تقی نظر پور عصر سه شنبه در نشست مشترک با اعضای مجمع خیرین مدرسه ساز قم در خانه معلم شماره یک این استان، اظهار داشت: احداث این تعداد کلاس درس در توان دولت و مجموعه وزارت آموزش و پرورش نیست، و بخش عمده ای از افرادی که در واحدهای مسکن مهر سکونت پیدا کردند، توانایی تامین هزینه های رفت و آمد فرزندان خود را ندارند.
رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور با اشاره به وجود قانون احداث فضاهایی آموزشی ویژه مسکن مهر، افزود: مطابق توافقنامه صورت گرفته میان وزارتخانه های آموزش و پرورش و راه و شهرسازی مقرر شد، به منظور حل معضل ناشی از کمبود فضاهای آموزشی مسکن مهر هر یک از این 2 وزارتخانه مذکور 50 درصد هزینه ساخت مدارس مورد نیاز را تامین کنند.
وی همچنین با اشاره به اینکه سرانه فضاهای آموزشی حدود 12 استان کشور از جمله قم کمتر از میانگین کشوری است، با تاکید بر ضرورت عزم جدی همه مسئولان و خیران برای رساندن نرخ فضاهای آموزشی این تعداد از استان ها به متوسط موجود در کشور گفت: با توجه به بهره برداری از 6 پروژه آموزشی در قم تا آغاز سال تحصیلی در پیش رو، سازمان نوسازی این آمادگی را دارد تا علاوه بر تجهیزاتی که طبق روال عادی به مدارس تعلق می گیرد، تجهیزات مورد نیاز این واحدهای جدید و نوساز استان را نیز تامین کند.
معاون وزیر آموزش و پرورش همچنین سه رکن آموزش و پرورش، سازمان نوسازی و مجمع خیران را برای رفع نیازهای آموزشی کشور ضروری عنوان کرد، و افزود: در مورد پروژه های نیمه تمام آموزشی قانون، دولت را مکلف کرده که اگر خیران نیمی از آن را انجام دهند، نیمی دیگر باید از طریق اعتبارات دولتی تکمیل شود.
وی اذعان داشت: در سال های اخیر به دلیل اینکه دولت نتوانسته به تعهد های خود مبنی بر اتمام پروژه های نیمه تمام عمل کند، سازمان نوسازی مقرر کرد، اگر خیران پروژه های نیمه تمام دولتی را به بهره برداری برسانند، به اسم آنها ثبت شود، که در برخی استان ها این اقدام صورت گرفته است.
نظر پور همچنین میزان تعهدات خیران به آموزش و پرورش در سال 95 را هشت هزار و 880 میلیارد ریال ذکر کرد، و گفت: این در حالی است که اعتبار پیش بینی شده در ردیف دولتی یکهزار و 700 میلیارد بوده، که با تخصیص تنها 10 درصد از آن 170 میلیارد ریال جذب شده است.
رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور همچنین با اشاره به تغییر شیوه ساخت و ساز مدارس از حالت سنتی به حالت اوپن و فاقد هر گونه در و دیوار افزود: با اعمال این روش می توانیم، علاوه بر برگزاری کلاس درس، عملکردهای مختلفی را برای یک فضای آموزشی داشته باشیم که به طور حتم نیاز به هزینه های بیشتری نیز دارد.
وی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش در حال تحول است و باید ضمن تامین نیازهایی که به فضاهای آموزشی داریم، از به کار گیری تکنولوژی های روز نیز غافل نشویم، افزود: معماری سبز و پویا و همچنین ایجاد سلول های خورشیدی برای تولید برق مصرفی مدارس و حتی تولید مازاد بر مصرف و فروش آن جهت استفاده در شبکه برق سراسری از جمله اقداماتی است، که آموزش و پرورش در عین عدم برخورداری از بودجه لازم به شدت علاقه مند به انجام آن است که کمک های خیرین بهترین راهکار برای تحقق آن محسوب می شود.
وی همچنین تعداد مدارس ماندگار در کل کشور را 48 باب دانست، و افزود: متاسفانه به تعداد هر استان 2 مدرسه ماندگار نیز در کشور وجود ندارد، اما حضور و مشارکت خیرین به ماندگاری مدارس کمک زیادی خواهد کرد.
7403/ 6133/ خبرنگار- محسن آقاگلی ** انتشار دهنده: جعفرمسلمی



انتهای پیام /*










شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

پاسخ دهید