رویه های سوادآموزی متناسب با تحولات زندگی مردم اصلاح شود



به گزارش خبرنگار حوزه آموزش ایرنا، علی باقرزاده روز یکشنبه در همایش سوادآموزی در دنیای دیجیتال اظهار داشت: آموزش مهارت های اولیه icdl ویژه فراگیران دوره دوم سوادآموزی و انتشار کتاب «خانواده سلامت» با همکاری جهاد دانشگاهی در این مدت به نتیجه رسیده است.
وی به شعار امسال روز جهانی سواد آموزی اشاره کرد و گفت: امسال این روز با عنوان «سوادآموزی در دنیای دیجیتال» نامگذاری شده و به نظر می رسد این رویکرد با شرایط و نیازها و ویژگی‌های بزرگسالان تناسب بیشتری دارد و می تواند فرصت خوبی را برای تغییر جریان عرضه محوری به تقاضا محوری فراهم کند.
باقرزاده افزود: به نظر می‌رسد سوادآموزی در انتخاب ابزارها و روش‌های یاددهی – یادگیری‌، ‌باید توجه بیشتری به فناوری های جدید داشته باشد زیرا پذیرش فناوری نو از سوی کاربران از عوامل کلیدی موفقیت یک فناوری است و این پذیرش در بستر زمان شکل می گیرد و نیازمند فرصت کافی است.
وی با بیان اینکه نتایج یک پژوهش ملی در مورد نحوه استفاده از فناوری های نوین در سواد آموزی نشان می دهد که امکان استفاده از فناوری از منظر زیرساخت برای سوادآموزان ضعیف است، اظهار کرد: مهارت نیروی انسانی برای سازماندهی مراحل تدریس بر اساس فناوری در حد قابل قبول نیست، همچنین آمادگی سوادآموزان برای پذیرش فناوری جدید ضعیف است و قابلیت محتوای آموزش برای ارائه در فضای دیجیتال حداقلی است.
وی یادآور شد: 52 سال قبل به پیشنهاد ایران، سران کشورها متعهد شدند بخشی از بودجه نظامی خود را به توسعه آموزش عمومی اختصاص دهند.
معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: باور همگان این بود که برای کنترل جنگ، ترویج صلح و پیشرفت و آبادانی جوامع، باید نگرش‌ها و بینش‌ها را اصلاح کرد، تا انسانها صلح جویانه بیاندیشند و برای پیشرفت و آبادانی محیط زندگی خود، عالمانه مشارکت و تلاش کنند و این مهم مقدور نمی‌شود، مگر اینکه به آموزش سوادآموزی روی آورند.
باقرزاده به تبیین مولفه های توسعه پایدار و نقش سواد آموزی در دستیابی به آن پرداخت و گفت: امروزه آموزش و به ویژه مهارت های اساسی سواد، به عنوان مرکز ثقل تمام عناصر و مولفه های توسعه پایدار قلمداد شده و موتور حرکت تمام شئون زندگی انسانهاست و آموزش در بیرون کشیدن مردم از فقر و ناتوانی و استیصال، نقش تعیین کننده دارد.
وی در تشریح کارکردهای آموزش گفت: آموزش روش های زراعی پایدار و درک مفاهیم تغذیه سالم و حفاظت از منابع طبیعی، تنوع زیستی و جلوگیری از اتلاف منابع و کاهش تولید زباله، در زندگی انسانها نقش اساسی دارد و به طور کلی، آموزش ظرفیت کاربری پایدار منابع طبیعی و صیانت از اکوسیستم های مختلف را افزایش داده و موجب حفاظت، مصرف صحیح آب و انرژی و درک مردم از تغییرات اقلیمی و زیست محیطی و همچنین حفظ شهرها و افزایش تاب آوری آنها می شود.
رئیس سازمان نهضت سواد آموزی افزود: آموزش در طیف وسیعی از مسائل مربوط به سلامت، سبک و شیوه زندگی، افزایش امید به زندگی و کسب اعتماد به نفس، برای حل مسائل و مشکلات روزمره تاثیر گذار است و دسترسی برابر به آموزش فراگیر و باکیفیت در کاهش نابرابری های اجتماعی و اقتصادی، اثر جدی داشته و به پویایی اقتصادی، کارآفرینی و توسعه بازار کار کمک می کند.
باقرزاده، تقویت روحیه مشارکت جویی و مشارکت پذیری در تمام امور جامعه، توسعه ظرفیت تحمل تفاوت ها و انتقاد از نابرابری ها و شکوفا کردن استعدادها و توانایی های خدادادی انسان ها و کمک به آنها برای گذراندن مراتب تعالی و کمال را از دیگر کاربردهای آموزش عنوان کرد.
وی سوادآموزی را بخشی از جریان آموزش دانست و گفت: سوادآموزی تلاش می‌کند فرصت دوم یادگیری و تواناسازی را برای افرادی که به هر دلیل، فرصت آموزش عمومی را از دست داده‌اند، فراهم کند و نکته مهم این است که امروزه یادگیری خواندن و نوشتن، به تنهایی کفایت نمی‌کند و نمی تواند به فرد کمک کند تا زندگی بهتری را تجربه کند.
رئیس سازمان نهضت سوادآموزی ادامه داد: خواندن و نوشتن و حساب کردن باید ابزار و وسیله ای باشد برای آگاهی بیشتر و کسب معرفت بالاتر و بزرگسالان باید آنچه را که خوانده یا نوشته می شود را خوب بفهمند و درک کنند که برای چه می‌نویسند و می خوانند.

**چالش های واقعی زندگی افراد در کانون برنامه ریزی درسی قرار گیرد
باقرزاده بر ضرورت تغییر روش ها و رویه های سواد آموزی تاکید کرد و گفت: روش ها و رویه های جاری را باید متناسب با تحولاتی که در زندگی واقعی مردم رخ داده، اصلاح کرد و لازم است سلطه محتوای ثابت و از پیش تعیین شده، فرو ریخته شود و موضوعاتی که زندگی فرد را در موقعیت های واقعی به چالش می کشد، در کانون برنامه ریزی درسی و آموزشی قرار گیرد.
وی افزود: باید در اجرای برنامه ها، حداکثر مشارکت مورد توجه قرار گرفته و برنامه های به گونه ای طراحی و اجرا شوند که حداکثر سودمندی را برای مشارکت کنندگان و ذی نفعان به دنبال داشته باشد.
معاون وزیر آموزش و پرورش همچنین به معرفی چالش های عمده پیش روی سواد آموزی پرداخت و گفت: فقدان تقاضا و انگیزه یادگیری در جامعه هدف، یکی از مهمترین موانع اجرای برنامه‌های سوادآموزی در جهان اعلام می‌شود.
باقرزاده تصریح کرد: پژوهش ها نشان می‌دهد، نداشتن فرصت کافی، ابهام در اهداف آموزش و مشخص نبودن آنچه که باید یاد بگیرند، نگرش منفی به یادگیری، زمان و مکان و محتوای نامناسب، بالا بودن هزینه فرصت از دست رفته، انطباق نداشتن روش و محتوا با شرایط و نیازهای فراگیران و مواردی از این قبیل در ناکامی برنامه های سواد آموزی و موفقیت فرآیند جذب، نگهداشت و آموزش افراد بی‌سواد و کم‌سواد تاثیرگذار بوده است.
وی ادامه داد: همچنین نتایج پژوهش‌های دیگری نشان می دهد که سوادآموزی باید به استقلال و آزادی فراگیران توجه کند و هرگونه اجبار را از بین ببرد، خودکاری و خودجوشی را در فراگیران افزایش دهد، اعتماد به نفس، شهامت، روحیه همدلی و مشارکت موثر را تقویت کند و اینکه سوادآموزی باید قدرت ریسک کردن و خطرپذیری و جرات اشتباه و اعتراض کردن را در افراد پرورش دهد.
همایش ملی سوادآموزی در دنیای دیجیتال به مناسبت روزجهانی سوادآموزی (17 شهریورماه) در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.
فراهنگ**1883**1417**1055
خبرنگار: مریم جلوداران**انتشار: زینب کارگر



انتهای پیام /*










شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

پاسخ دهید