رشد هشت درصدی جمعیت دانش آموزی قشم



بهرام پور اشرف روز چهارشنبه در نشستی با رسانه های قشم به خبرنگار ایرنا گفت: کاهش 9 درصدی جمعیت دانش آموزی کشور که از سوی یکی از نمایندگان مجلس طرح شد، تنها میانگین است و نباید در این زمینه به خطا رفت چرا که نقاطی مانند قشم برخلاف این روند، نرخ رشد بالایی دارند.
وی افزود: یکی از مشکلات در نقاطی مانند قشم قیاس با میانگین کشوری است در حالی که با شرایطی متفاوت، رشد جمعیت دانش آموزی جزیره حدود هشت درصد می باشد اما فضاهای آموزشی، آموزگاران و تجهیزات با این سرعت توسعه نیافته بود.
مدیر آموزش و پرورش قشم در ادامه با اشاره به برچیده شدن کامل کلاس های کانکسی بیان کرد: مدرسه های 2 نوبته یکی از مسایلی است که موجب پدید آمدن برخی مشکلات آموزشی نیز می شود و از جمله در شهر قشم بیشتر مدرسه های دولتی همچنان 2 نوبته هستند.
او اضافه کرد: فرسودگی مدرسه ها از دیگر مشکلات شهرستان است به طوری که از حدود 130 باب مدرسه موجود، تنها در قشم حدود 14 مدرسه تخریبی داریم.

**احداث مدرسه های جدید با کمک دستگاه های مسوول و خیرین
پور اشرف عنوان کرد: فعال سازی خیرین برای جبران کمبود فضای آموزشی در قشم و روستاها انجام شده و آنها نیز در کنار سازمان منطقه آزاد به موضوع بازسازی و بهسازی بافت های فرسوده ورود کردند؛ از جمله یک سالن چند منظوره در هلر، 2 باب مدرسه 6 کلاسه در درگهان، همچنین در روستاهای کووه ای و باغ بالا نیز مدرسه هایی احداث خواهد شد.
وی با اشاره به کمک حدود 20 میلیارد ریالی مردم و خیرین به آموزش و پرورش قشم طی 2 سال گذشته در سایه اعتماد به دولت تدبیر و امید گفت: احداث مدرسه ای 12 کلاسه توسط بنیاد برکت، تبدیل مدرسه فرهنگ به مجتمع آموزشی 70 کلاسه و پیگیری احداث 35 کلاس درس توسط دفتر آیت الله سیستانی از دیگر اقدام ها در راستای رفع کاستی فضای آموزشی جزیره است.
مدیر آموزش و پرورش قشم افزود: نوسازی مدارس هم در کنار خیرین است و برخی پروژه ها مانند مدرسه فاطمه الزهرا (س) 50 درصد از ساخت را به عهده دارد.
او ادامه داد: کمبود شدید آموزگار با وجود یک هزار و 228 تن کارمند از دیگر مشکلات شهرستان است، به طوری که تنها در دوره ابتدایی 174 تن کمبود آموزگار وجود دارد اما با اضافه تدریس، به کاری گیری 14 تن از دانش آموختگان دانشگاه فرهنگیان در بخش های مختلف طی سال گذشته و پیگیری احداث 40 باب خانه معلم در نقاط مختلف جزیره جهت استقرار آموزگاران در راستای ارتقای سطح آموزش در قشم گام برداشته شد.

*** افتخار آفرینی در سایه کاستی های مدرسه های قشم
پور اشرف همچنین با اشاره به کمبود تجهیزات به ویژه در هنرستان ها بیان کرد: با وجود این مشکلات آموزش دانش آموزان در هنرستان بدون وقفه صورت می گیرد و حتی در قالب فعالیت های عملی نسبت به تولید اقدام می کنند که برای نمونه می توان به دوخت روپوش و مانتو اشاره کرد.
وی اضافه کرد: راه برای فعالیت مدرسه های غیردولتی برای رفع این مشکلات باز شده و در صورت وجود متقاضی مجوز به سرعت صادر می شود چرا که این امر باری از دوش دولت برمی دارد؛ به طوری که حدود 2 هزار تن سال گذشته زیر پوشش مدرسه های غیردولتی بودند که بازویی کمکی از نظر آموزگار و فضای آموزشی هستند.
مدیر آموزش و پرورش قشم گفت: دست کم 51 تن از دانش آموزان شهرستان با وجود همه مشکلات به عنوان برترین های کنکور سراسری امسال مجاز به انتخاب رشته شدند که 6 رشته نیز رتبه زیر هزار داشتیم و بر اساس مصوبه شورای آموزش و پرورش به ازای هر رتبه سه رقمی یک باب مدرسه در روستای شخص پذیرفته شده احداث خواهد شد.
او عنوان کرد: دانش آموزان قشمی در 2 سال گذشته شرکت در جشنواره ها و کسب عنوان های استانی و کشوری از جمله در رشته های رباتیک، نانو، طراحی وب، تولید محتوای الکترونیکی و نقشه کشی، رشته های ورزشی، پرسش مهر رییس جمهوری، نماز، قرآن و عترت حدود 41 عنوان به دست آوردند.
پور اشرف با اشاره به پوشش 110 درصد آموزش و پرورش قشم در طرح سواد آموزی بزرگسالان افزود: رشد چمشگیر نمره رشته ریاضی در آزمون های نهایی و افزایش درصد قبولی در رشته انسانی از دیگر دستاوردها در دولت یازدهم است؛ البته افت سطح نمره ها در رشته انسانی را هم داشتیم که باید مورد بررسی قرار بگیرد.
انتشاردهنده: محمد ملاحمزه زاده
8123



انتهای پیام /*










شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

پاسخ دهید