از دفاع تمام قد مسئولان وزارت آموزش و پرورش از حذف آزمون مدارس تیزهوشان تا تکالیف نوروزی که نوشته نخواهد شد



به گزارش روز پنجشنبه خبرنگار حوزه آموزش ایرنا، در این هفته معاونان وزیر، مدیران کل آموزش و پرورش استان ها و برخی از کارشناسان علوم تربیتی در مطالب جداگانه تمام قد از اقدام سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش درباره حذف آزمون از این مدارس دفاع کرده و در مصاحبه های مختلف بر این مساله تاکید کردند.
وزیر آموزش و پرورش نیز در پیام توییتری با اعلام این خبر نوشت: با فشار آزمون‌های مداوم، فرصت کودکی و تمرین مهارت‌های لذت‌بخش زندگی را از کودکان گرفته‌ایم. گام نخست را برداشتیم.
سید محمد بطحائی در این پیام یادآور شد: دانش‌آموزان ابتدایی از آماده شدن برای آزمون‌های تیزهوشان، نمونه دولتی و مدارس خاص رها شدند.
اما در این میان بسیاری از خانواده ها که فرزندان خود را برای ورود به این مدارس آماده کرده بودند و همچنین افرادی که در سال های قبل دانش آموز این مدارس بودند نسبت به تصمیم مذکور واکنش نشان داده و خواستار لغو آن شدند به گونه ای که این اعتراض خود را با تجمع در جلوی ساختمان وزارت آموزش و پرورش و مجلس شورای اسلامی سعی کردند به گوش مسئولان برسانند.
در این میان عده ای نیز با راه اندازی کمپینی خواستار تجدیدنظر درباره مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش شده و از رئیس جمهوری تقاضا داشتند تا این مصوبه را تایید نکند.
این اعتراضات صرفا به خانواده ها محدود نشد و 160 نماینده مجلس شورای اسلامی نیز در نامه ای به رئیس جمهوری درباره انحلال مدارس استعدادهای درخشان و نمونه دولتی اعتراض کردند.
اکنون حدود 13 میلیون و 500 هزار دانش آموز در 105 هزار مدرسه سراسر کشور مشغول به تحصیل هستند.
18 نوع مدرسه در نظام تعلیم و تربیت کشورمان وجود دارد که به لحاظ اداره آنها به انواع «مدارس دولتی»، «غیر دولتی»، «تیزهوشان»، «نمونه دولتی»، «هیأت امنایی»، «تربیت بدنی»، «معارف اسلامی»، «ایثارگران»، «دانش‌آموزان استثنایی»، «بزرگسالان»، «مدارس وابسته به نهادهای مختلف»، «مدارس سماء وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی»، «مدارس شبانه روزی»، «از راه دور»، «ماندگار»، «مدارس هوشمند» و «شبانه» تقسیم بندی می شوند.

** حذف تکالیف نوروزی و جایگزین شدن داستان نویسی و داستان گویی
اما خبر دیگری که در این هفته مورد توجه رسانه ها و خانواده ها قرار گرفت اعلام حذف تکالیف نوروزی دانش آموزان دوره ابتدایی و جایگزین شدن طرح داستان نویسی و داستان گویی توسط معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش بود.
رضوان حکیم زاده در نشست خبری با اعلام این خبر گفت: ویژگی این فعالیت دربرگیرنده هفت میلیون و 500 هزار دانش آموز دوره ابتدایی و هفت میلیون و 500 هزار کتاب داستان است و با توجه به شرایط کودکان و طولانی بودن ایام نوروز و فاصله نگرفتن دانش آموزان از فعالیت های یادگیری پیش از این پیک های نوروزی برای دانش آموزان تهیه می شد.
معاون وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: بررسی ها نشان می دهد که پیک های نوروزی در تعمیق و تثبیت یادگیری دانش آموزان نقش چندانی نداشته بلکه تبدیل به فرایند چالشی و فرسایشی شده بود و خانواده ها و دانش آموزان تمام ایام نوروز درگیر حل کردن پیک نوروزی بودند.
حکیم زاده افزود: در سال 92-93 دستورالعملی به استان ها ارسال شد که زمینه یادگیری را با تکیه بر نشاط ، کتابخوانی و تصویرگری مورد تاکید قرار دهند و بر اساس آن استان ها از تهیه پیک های نوروزی متمرکز و ارسال به مدارس باید خودداری می کردند و چالش اینجا بود که همه مدارس و معلمان، امکان تولید پیک های متناسب با سن و نیازهای دانش آموزان را نداشتند.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش بیان داشت: با توجه به این شرایط و اهمیت فعالیت های داستانی در پرورش خلاقیت دانش آموزان تصمیم گرفته شد برای آشتی دادن کودکان با قصه و داستان، قصه خوانی، قصه شنیدن و قصه گویی به عنوان تکلیف نوروزی در ایام نوروز درنظر گرفته شود. .
وی ادامه داد: متناسب کردن فعالیت های عید نوروز با اقتضائات کودکی، توسعه داستان خوانی، داستان گویی و داستان نویسی، تقویت مهارت‌های خوانش، شنیداری و گفتاری، ابراز وجود و پرورش قوه تفکر و خلاقیت و به رسمیت شناختن حق انتخاب دانش آموزان با هدایت و راهبری معلمان از جمله اهدافی است که برای اجرای این طرح در ایام نوروز امسال ترسیم شده است.
معاون وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: این برنامه به شکل هدفمند در راستای تقویت مهارت های اساسی و اجرای فعالیت های یادگیری لذت بخش و متناسب با یادگیری، جنبه های رشد و ابعاد عقلانی و ابتکار عمل دانش آموزان طراحی شده و تلاش بر این است تا به آداب و رسوم محلی و منطقه‌ای توجه ویژه شود.
حکیم زاده اضافه کرد: این برنامه به دانش آموزان کمک می کند تا حین نوشتن، گفتن و یا روایت داستان، فرصت تفریح و شادی و در کنار خانواده بودن را داشته باشند.
وی اظهار کرد: قالب و چارچوب این فعالیت خواندن کتاب داستان و تهیه خلاصه کتاب، نوشتن قصه و روایت داستان خوانده شده، است و دانش آموز می تواند به اختیار خود یک داستان را انتخاب کند.
معاون وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: بر اساس دستورالعمل ابلاغی به استانها، از دانش آموزان خواسته می شود تا نام داستان، نویسنده، تاریخ انتشار و نام انتشارات را در بالای برگه یادداشت کنند تا یاد بگیرند فعالیت خود را به شکل مستند، طراحی کنند.
حکیم زاده اضافه کرد: روایت داستان‌گونه سفرهای نوروزی نیز در این دستورالعمل مورد تاکید قرار گرفته و کودکان می‌توانند داستان هایی را از پدر و مادر و یا بزرگترها بشنوند و آن را بنویسند، یا کتابی را بخوانند و خانواده آن را ضبط کنند..
‌وزیر آموزش و پرورش نیز در حاشیه جلسه هیات دولت در سخنانی درباره حذف تکالیف نوروزی گفت: تکلیف نوروزی آنچنانکه پیشتر وجود داشته دیگر نخواهد بود، به معنای دیگر تکلیف وجود دارد اما ماهیت آن تغییر کرده است.
سید محمد بطحایی تصریح کرد: آموزش و پرورش معتقد است هر آنچه محیط شاد و نشاط آوری را برای دانش آموزان تلخ کند به شرط اینکه به بحث آموزش و پرورش لطمه نزد، حذف شود. آزمون ها و کتاب های کمک آموزشی در دوره ابتدایی، مسایلی بود که پیش از این گفته شده است و واقعا پیک نوروزی هم خیلی از وقت ها از سر دلسوزی از سوی مدارس با حجم سنگینی از تکالیف به دانش آموزان داده می شود و بچه های نیز وقتی اسم نوروز می آید، یاد تکالیف بسیار سنگین می افتند و البته گاهی وقت ها این تکالیف را پدرو مادرها بجای بچه ها انجام می دهند.
وزیر آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: بنابراین برای نوروز آینده، تکلیف نوروزی به معنای آنچه پیش از آن وجود داشته، نخواهد بود و داستان گویی و خاطره نویسی جایگزین می شود و دانش آموزان آنچه را که در طبیعت می بینند، می نویسنند.
وی ادامه داد: پس تکلیف وجود دارد، اما ماهیت آن با آنچه پیش از این بوده متفاوت است.
برگزاری اولین انتخابات فرهنگیان در هیات امنای صندوق ذخیره در هفته گذشته همچنین وزارت آموزش و پرورش شاهد یکی از رویدادهای مهم یعنی برگزاری انتخابات هیات امنای صندوق ذخیره فرهنگیان برای تعیین دو نفر به عنوان نماینده از میان فرهنگیان و یک نفر به عنوان بازرس در این صندوق بود.
با پایان یافتن زمان ثبت نام از نامزدها که تا 23 بهمن ماه تعیین شده رسما رای گیری از 24 بهمن آغاز شد و تا 27 بهمن ادامه دارد.
بر اساس اعلام رئیس ستاد راهبری انتخابات فرهنگیان در هیات امنای صندوق ذخیره فرهنگیان در مجموع سه هزار و 557 نفر از فرهنگیان نامزد انتخابات هیات امنای این صندوق شدند.
اصغر حصیری اظهار داشت: بر اساس آمار، اداره کل شهرستان های تهران با 280 نفر و سمنان با 27 نفر به ترتیب بیشترین و کمترین متقاضی را برای شرکت در انتخابات فرهنگیان در هیات امنای صندوق ذخیره داشته اند.
وی ادامه داد: با پایان یافتن زمان ثبت نام نامزدها، این فرصت برای فرهنگیان از ساعت 8 تا 20 روزهای 24، 25، 26 و 27 بهمن ماه فراهم است تا با مراجعه به سامانه انتخابات به نشانی entekhabat.medu.ir وارد کردن کد پرسنلی و رمز همگام (رمز فیش حقوقی) و مشاهده فهرست داوطلبان استان، نامزدهای موردنظر را انتخاب و رای خود را ثبت کنند.
حصیری اضافه کرد: فعلا برنامه ای برای تمدید مهلت رای گیری نداریم اما با توجه به شرایط ، میزان تقاضای فرهنگیان برای رای دادن در روز 27 بهمن ماه در این رابطه تصمیم گیری خواهد شد و در صورت نیاز با دستور وزیر آموزش و پرورش این مدت تمدید می شود.
وی ادامه داد: نتایج این انتخابات الکترونیکی، روز شنبه 28 بهمن ماه اعلام می شود و از میان سه هزار و 557 نفر از فرهنگیانی که نامزد شده اند، 83 نفر انتخاب شده و در نهایت دو نفر به عنوان نماینده فرهنگیان در هیات امنای صندوق و یک نفر نیز به عنوان بازرس برگزیده خواهند شد.
مشاور اقتصادی وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: این سه نفر با شرکت در دوره آموزشی که توسط استادان حسابداری و امور مالی و در تهران برگزار خواهد شد، به مدت چهار سال به عنوان نمایندگان فرهنگیان در هیات امنای صندوق منصوب شده و فعالیت خود را آغاز می کنند.
فراهنگ1883**1569**خبرنگار :مریم جلوداران ** انتشار:علی حبیبی



انتهای پیام /*










شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

پاسخ دهید